Nieuws

Europese importheffingen op Chinese auto’s

Er is besloten dat de Europese Unie importheffingen zal toepassen op elektrische voertuigen die in China worden geproduceerd. Dit besluit leidde tot gesprekken tussen China en de EU over de auto-industrie en reacties van belanghebbenden.

9 juli 2024

Vanaf wanneer gaat de importheffing op Chinese auto’s in?

Vanaf 5 juli 2025 zijn de importheffingen van kracht. De EU heft een importtarief van 10% op auto’s; voor Chinese auto’s komt hier een strafheffing bovenop van 17,4% voor BYD, 20% voor de merken van Geely (Volvo, Polestar, Lynk&co en Zeekr) en 38,1% voor SAIC van bijvoorbeeld MG.

Waarom komt er een heffing op geïmporteerde auto’s vanuit China?

De heffingen zijn ingevoerd om oneerlijke concurrentie te voorkomen. De EU probeert haar eigen auto-industrie te helpen en ervoor te zorgen dat er eerlijke concurrentie is tussen binnenlandse en buitenlandse fabrikanten.

Wat betekenen de importheffingen voor de autoprijzen?

Er is nog niet duidelijk wat deze importheffingen voor consumenten betekenen. Fabrikanten weten nog niet of ze deze extra kosten aan de klant doorberekenen. We weten nog niet of deze heffingen invloed zullen hebben op al gemaakte offertes en bestellingen. De importheffingen kunnen ervoor zorgen dat Chinese EV’s in Europa duurder worden, wat de keuzes voor consumenten kan beperken en de adoptie van elektrische voertuigen kan beïnvloeden.